Un raspuns inedit dat de o eleva la simularea BAC2014. Profesorul corector se inclina in fata acestei eleve

„Astăzi, simulare de BAC. Limba și Literatura Română, clasele a XI-a și a XII-a. Subiectele, aceleași banalități înfiorătoare. Aceleași concepte operaționale sublime prin inutilitatea lor, convenționale prin artificialitatea lor. Dacă n-aș ști că Limba și Literatura Română înseamnă și altceva, dacă aș fi astăzi elev de liceu, probabil că n-aș avea nici un motiv să merg la Facultatea de Litere.

Tot astăzi, o surpriză extrem de plăcută. Subiectul III, clasa a XI-a… Cerință: relația dintre două personaje ale unei comedii studiate (plictisitor!). Printre lucrările corectate, găsesc un text al unei eleve căreia aș fi onorat să îi fiu profesor. În el regăsesc multe dintre erorile pe care le comit eu însumi în fața claselor la care predau. Așadar, textul următor este o încurajare publică adresată elevilor mei; dacă au astfel de opinii (acestea sau altele!), aș fi bucuros să le ascult.

Notă: Din păcate, textul următor nu a putut fi punctat pentru că (previzibil, nu-i așa?!) el nu corespunde cerinței și baremelor de corectare. Dacă n-ar fi fost așa, punctajul acordat de mine ar fi fost maxim. Pe lângă concizie, ironie și originalitate (toate, calități ale stilului), găsesc aici și o mostră de gândire critică.

  •  Nu am studiat comedia la clasă, dar pot să prezint relația între un elev și oricare profesor. Nu vreau să generalizez, așa că o să profit de ocazia asta și o să spun un secret.
  • Nu mă interesează atât de mult materia pe care o predă cineva, cât mă interesează omul din fața mea. Am o profesoară care, în cele 50 de minute petrecute la clasă pe săptămână, nu zâmbește absolut deloc. Sunt aproape doi ani de când se întâmplă asta și la un moment dat prezența ei a devenit epuizantă. Am ajuns să fac tot posibilul să-i evit orele, astfel încât să evit depresia în care intru după oră. Sunt o persoană mai sensibilă, totul în jur mă afectează. Doamna dirigintă a intrat la oră într-o zi și, după ce s-a uitat puțin la noi, ne-a cerut să nu mai fim atât de veseli. Poate că exagerez, poate o să mă aleg cu o pedeapsă mare pentru tot ce-am scris aici. Dar a fost o vreme în care și dumneavoastră ați trăit adolescența, știți cum e. Poate vă aduceți aminte de momentele de tristețe sau de pasele proaste. Țin să vă anunț că există și acum, iar data viitoare, când o să mergeți într-o clasă, uitați-vă mai atent la sufletele prezente și nu uitați că nu pentru toți e ușor și uneori tot ce ne lipsește e o privire încurajatoare. Știu că fericirea nu e o materie și nu doriți să predați așa ceva.
  • Ne amintim de fiecare om care a trecut prin liceu; vrem să ne amintim de bine. Nu o să-mi amintesc definiția romanului sau a schiței, dar o să-mi aduc aminte de acea zi în care v-ați permis să lăsați materia deoparte pentru a ne cunoaște, pentru a ne aminti că nu e prea târziu să vedem ființa umană.

 

Și acum, voi pretinde că textul îmi e adresat personal și voi schița un răspuns:

Da, știm cum e adolescența, însă o cunoaștem acum doar  teoretic. Memoria noastră e ușor disfuncțională; ne imaginăm întotdeauna că am fost adolescenți mai responsabili decât voi, ne închipuim că toată adolescența noastră a fost petrecută prin biblioteci, că eram cuprinși de o sete nemărginită de cunoaștere. Dacă am fi sinceri cu noi înșine, ar trebui să admitem că nu eram deloc așa. Așadar, învață să îți ignori profesorii atunci când îți cer să nu mai fii veselă. Învață să fii selectivă. Nu te împovăra cu propriile noastre depresii, atunci când, nemaireușind să le facem față, le aducem în fața clasei. Sensibilitatea e o calitate și dacă vreunul dintre noi, profesorii, îți spune că nu e așa, ignoră-l! Fără agresivitate, fără revoltă exterioară, doar cu zâmbetul superior al aceluia care înțelege că noi, profesorii, avem automatismele noastre, rigiditățile noastre.  

               Nicio pedeapsă nu trebuie să te facă să-ți pierzi libertatea interioară de a gândi așa cum vrei, așa cum crezi! Limba și Literatura Română, ai dreptate, nu se reduce la definiția romanului și a schiței. Trebuie să vi le dictăm în caiete pentru că unii consideră că ele sunt esențiale și le-au trecut în programa de bacalaureat. Literatura română e un obiect care trebuie să îți stimuleze sensibilitatea, nu s-o inhibe. Dacă nu reușim să o predăm așa, înseamnă că noi suntem cei vinovați, nu materia în sine. Dacă suntem și preferăm să ne comportăm ca niște dinozauri, nu ne lua în seamă! Dinozaurii își imaginează că lumea le aparține, însă, în cele din urmă, ea aparține celor ca tine!

               Fericirea nu poate fi predată de către noi. Prin natura meseriei, prin faptul că trebuie să ne ducem existența cu salarii cuprinse între 200 și 400 de euro (lucru de care voi nu vă faceți vinovați!) și, nu în ultimul rând, prin faptul că, pur și simplu, suntem mai bătrâni, noi ne aflăm în situația nu de a preda fericirea, ci de a o învăța de la voi. De data asta, voi sunteți profesorii! Dacă vedeți că suntem prea încăpățânați ca să învățăm ceva de la voi, procedați așa cum facem și noi. Treceți-ne câte un doi în catalogul vostru personal, încercați să ne faceți să înțelegem ceva, iar dacă nu vom reuși, lăsați-ne corigenți și mergeți mai departe! Lumea noastră e aproape de apus, a voastră abia dacă a trecut de răsărit”.

Sursa: ovidiuivancu.wordpress.com

 

Acest articol a fost publicat în De prin lume adunate și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Un raspuns inedit dat de o eleva la simularea BAC2014. Profesorul corector se inclina in fata acestei eleve

  1. Radu zice:

    Problemele din invatamant s-au inmultit cand au inceput astia de la guvernare(in ultimiii 25 de ani) sa faca experimente pe copii, elevi. Cum se schimba un ministru… cum se modifica regulile. Un haos si-o bulibaseala generala. Nu au coerenta si nici viziune pe mai multi ani. Iar cei din sistemul de invatamant sunt partasi la toate nenorocirile prin pasivitatea lor. Apoi se plang ca sunt „obligati” sa predea la clasa tot felul de aiureli, care nu folosesc nimanui la nimic.

  2. Jiji zice:

    Raspunsul elevei reflecta un adevart trist din invatamantul romanesc. Mi-a atras atentia si reactia profesorului, care pare unul aparte. La un momen dat profesorul spune:”Trebuie să vi le dictăm în caiete pentru că unii consideră că ele sunt esențiale și le-au trecut în programa de bacalaureat”.
    Daca si profesorilor li se par inutile anumite chestii din „programa”, de ce nu iau atitudine?
    Imi amintesc ce reactie au avut profesorii cand nenorocitii aia ai lui Basescu le-au taiat salariile, furandu-i ca la drumul mare: NICI O REACTIE! Au iesit cativa de prin sindacate si au facut putina galagie si s-au lasat umiliti de ticalosii aia. De ce nu or fi fost in stare sa-si apere macar drepturile lor? Din lasitate? Din complicitate a unora dintre sindicatele lor cu cei de la putere?

    • Romanasii zice:

      Profesorul in cauza este un tip aparte in sistemul asta de invatamant. Cred ca ai dreptate cand spui ca profesorii nu sunt in stare sa-si apere nici drepturile lor, ce sa mai vorbim de luat atitudine despre programa, despre elevi,etc?

  3. Alina zice:

    Daca privim ce indivizi s-au perindat pe la Ministerul Invatamantului(vezi cazul Funeriu), vom intelege de ce sistemul de invatamant romanesc pierde tot mai mult din calitate.

Lasă un comentariu